Webbanalys

Är du, liksom jag, nybörjare på det här med webbanalys och vill ha lite tips på hur du ska komma igång med att analysera trafiken till din hemsida? Du behöver inte gå en kurs eller utbildning i webbanalys om du inte vill eller har tid utan mycket av det du behöver går att hitta på nätet, bara du är beredd på att lägga ned lite tid. 

Vad är webbanalys? 

Man kan säga att webbanalys är ett sätt att lära känna din egen hemsida, dina besökare och deras beteenden. Genom att gör a en webbanalys kan du utvärdera hur besökarna rör sig på din hemsida, om du behöver förändra något eller om någonting inte verkar fungera som det är tänkt. 

Driver du en e-handel kan du genom webbanalys analysera köpprocessen eller hitta mönster för de besökare som väljer att inte handla av dig – för att sedan försöka locka tillbaka dem. 

Webbanalys kan kännas som en tät djungel men någonstans måste man ju börja. Här är mina bästa tips – från en nybörjare till en annan:  

Lär dig grunderna i Google Analytics

Det vanligaste (och bästa) verktyget för att göra en webbanalys är Google Analytics. Det mesta går att analysera här bara du vet hur du ska hitta datan. Det finns en hel del matnyttiga tips på nätet men Googles egna kurser är att rekommendera då de täcker det mesta som är bra att kunna. Kurserna är uppdelade på Beginners och Advanced så du väljer själv hur djupa kunskaper du vill skaffa dig. Längre ner i listan kommer ett par andra tips på hur du samlar på dig kunskap om webbanalys. 

Att koppla Analytics till din hemsida fungerar lite olika beroende på vilken plattform du använder så jag föreslår att du googlar dig fram till detta. 

Fundera på vad det är du vill analysera

En bra utgångspunkt när du ska använda Google Analytics för webbanalys är att ställa dig en fråga, till exempel “Vilka kanaler kommer mina besökare ifrån?” eller “Hur länge stannar varje besökare på min hemsida?”. Om du är tydlig med vad du vill analysera känns heller inte Google Analytics lika överväldigande, utan du kan enklare hitta det du söker. Din webbanalys kommer också bli tydligare för dig själv och eventuella andra intressenter om du är tydlig med vad du letar efter.  

Ha ett tydligt syfte med din webbanalys

Förutom att fråga dig vad du vill analysera är det viktigt att förstå varför du gör en webbanalys. Att bara analysera data för sakens skull kan förvisso ge dig en del insikter men om du har ett tydligt syfte kan du använda din webbanalys till så mycket mer. Om syftet med webbanalysen är tydligt är det också lättare för dig att ställa relevanta frågeställningar. 

Till exempel kan syftet med din webbanalys vara att driva mer trafik till hemsidan för att sedan förhoppningsvis öka leads eller konverteringar. Frågeställningen kan i det fallet vara “vilka kanaler driver trafik till min hemsida?”. Resultatet blir då kanske att du satsar mer på den kanal som driver mest, eller kanske väljer du att satsa extra på de kanaler som driver lite mindre trafik. 

Lär dig webbanalys av andra

Att komma igång med webbanalys kan kännas överväldigande och svårt till en början, men du är inte ensam! Det finns en uppsjö med tips från experter både för grundläggande webbanalys men också för dig som vill gå djupare in i Google Analytics. Googla, leta på YouTube eller fråga i ditt nätverk. Och här gäller egentligen samma sak som tidigare – ställ en tydlig fråga om webbanalys så är det lättare att hitta svar på det du undrar. Och tänk på att inga frågor är dumma, om du inte frågar lär du dig inte. 

Learning by doing

Mitt sista – men kanske viktigaste tips – är att testa dig fram. Av egen erfarenhet kan jag säga att webbanalys är mycket lättare att lära sig i praktiken än i teorin. Det är främst tre saker här som jag vill lyfta fram:

  • Våga prova – klicka runt i Google Analytics och se vad de olika menyerna handlar om. Då kan du också lättare få inspiration till vad du vill ha med i din webbanalys.
  • Våga misslyckas – tänk att varje misslyckande är en lärdom så känns fallgroparna inte lika djupa.  
  • våga låt det ta tid –  en webbanalys ska ge dig insikter och lärdomar, därför behöver du också avsätta tid till att lära dig att läsa av din data. 

När du känner att du har hyfsat bra koll på webbanalys i Google Analytics finns det många fler bra verktyg att använda. Till exempel kan du lära dig att mäta annat än det som Analytics mäter eller lära dig att göra visuellt snygga rapporter av datan för att dela din webbanalys med andra. Men det tar vi en annan gång 🙂

Lycka till med din webbanalys! Och känner du att du kör fast, hör av dig till mig så diskuterar vi ihop – två nybörjare emellan. 

Categories:

Tags:

No responses yet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *